Elisabeths Kilimanjaro

Elisabeths Kilimanjaro 

 

”JAG GJORDE DET” – det var den bästa känslan att stå på toppen av Kilimanjaro med händerna över huvudet vid skylten som kännetecknar Uhuru Peak. En upplevelse jag aldrig glömmer, och som kommer att följa mig resten av livet. Här får ni min resa rakt förut till toppen av Afrikas högsta berg.

 

”Boka resa”. En kall novemberdag beslutade jag mig äntligen för att boka resan till Kilimanjaro, Tanzania & Zanzibar. En resa som jag hade drömt om de senaste tre åren. Tanken på att stå på toppen av Afrikas högsta berg och bli utmanad både fysiskt och mentalt var något av det som jag såg mest fram emot. Efter att ha bokat resan kom jag in i en Facebook-grupp, där jag kunde möta dem som jag skulle resa med, innan jag mötte dem till takeoff-möte i Odense. Mötet var otroligt nyttigt, då vi fick många viktiga informationer om resan – och fick ordning på packlistan.
Friluftsbutikerna har varit glada för mig under perioden upp till, då jag ofta svängde förbi för att köpa utrustning till resan. Vandringar, skaljacka, drickblåsor, fleecekläder, underställ, vandringsbyxor osv. osv. Listan blev lång och väskan blev proppad inför mitt stora äventyr. (Jag har bifogat min packlista i botten)

 

 

Den 7 februari kom dagen äntligen, då vi reste iväg. 18 personer – 7 killar och 11 tjejer. Jag kunde redan känna på flygplatsen att detta skulle bli en fantastisk grupp och en helt underbar resa. När vi anlände till Moshi hade vi två nätter innan trek var på väg att börja. Vi använde vilodagen för att få ordning på vår utrustning och hyra det som saknades hos Gladys Adventure. Vi mötte alla våra guider för trekket, som checkade den utrustning vi hade med och bedömde om den var tillräcklig för trek.

 

Dag 1

Första dagen åkte vi upp till gaten, där vi blev incheckade, och så började resan mot toppen på allvar. Efter att ha vandrat genom frodig regnskog hela dagen anlände vi till campen vid 18-tiden. Här mötte vi för första gången våra totalt 46!! portörer, som bar alla våra saker uppför berget. Här snackar vi ALLT från toaletter, kök och mat till våra ryggsäckar, tält och liggunderlag. Helt enkelt så imponerande och jättestor respekt till de söta portörerna. Vi skulle på inget sätt ha kunnat göra det utan dem. Första campen hette Machame Camp och låg på 2835 meters höjd. Höjden gjorde att det redan var några i gruppen som fick höjd sjukdom på första dagen.

 

 

Dag 2

Dag två började med en bra stigning uppåt, vilket gav den vackraste utsikten över Tanzania. Vi var redan vid vår nästa camp Shira vid 14-tiden, men det betydde inte att vi var klara med att vandra. Efter lunch och en liten tupplur skulle vi ut på ett akklimatisering trek för att undvika höjdsjuka. Man kunde verkligen känna på temperaturen att vi hade nått upp till 3750 meters höjd. När solen gick ner, jymmade de varma jackorna på, och jag var otroligt tacksam för den gode sovsäcken, som jag hade lånat hos Gladys.

 

Dag 3

Dag tre var en av de vackraste dagarna på turen. Solen sken vackert över oss, och man började kunna se toppen nära på.
Dag tre var också dagen, där jag för första gången skulle känna av den fruktade höjdsjuka. Vi skulle äta vid Lava Tower, som ligger på 4.600 meters höjd, för att akklimatisera. Aj, vilken huvudvärk jag fick när vi kom dit. Men så snart vi gick ner igen, var den borta. Dagen slutade vid Baranco Camp på 3900 meters höjd, där vi möttes med sång och dans av våra portörer och guider. Vilken fest!

 

 

Dag 4

Dagen efter skulle vi uppför den ”fruktade” Baranco Wall. För de i gruppen som led av höjdskräck var det här lite av en utmaning. Jag tyckte att det var enormt roligt, när man fick lov att ”klättra” upp för den branta klippväggen. När vi nådde toppen av klippväggen, kom vi upp till den mest underbara 360 graders utsikten över toppen och Tanzania. Här tog vi många bilder innan vi nådde Karanga Camp, där vi skulle äta lunch. Efter en välförtjänt måltid bestående av pommes frites och kyckling, kunde vi göra oss redo för det sista stycket mot Basecamp. 4 timmars vandring och knappt 700 höjdmeter senare nådde vi Barafu Camp, som också kallas Basecamp. Här skulle vi sova på 4673 meters höjd, innan uppstigningen började. Man kunde också känna att luften var tunnare uppe i denna höjd. Många fick huvudvärk och illamående, och det var svårare att andas – särskilt när man låg ner.

 

 

Dag 5 

Klokken 02.00 knackade våra söta guider på tältet. Nu hade dagen kommit – dagen då vi skulle nå toppen av Kilimanjaro. Jag vaknade med illamående och huvudvärk och visste att det skulle bli en mycket lång natt. Vi började på trekket mot toppen klockan 03.00 efter en omgång kakao och kaffe. Vi gick i samlad tropp på en lång rad, och kom (långsamt) steg för steg närmare målet. Runt klockan 06.30 började solen så sakteliga att dyka upp över molnen. En vacker morgon jag aldrig glömmer. Men det var fortfarande långt till toppen. Guiderna var enormt söta och hjälpte till att bära våra väskor och motiverade oss med kampramsor och bra musik.

Efter 9 timmars vandring nådde vi Stella Point, som är det sista stoppet innan Uhuru Peak. När vi nådde till Stella Point på 5756 meters höjd, låg det snö överallt. Den sista sträckan var otroligt vacker, då man gick i det snöklädda landskapet med utsikt över molnen och delar av Tanzania.
ÄNTLIGEN! Efter flera månaders förberedelse och 5 dagars vandring stod jag på toppen av Kilimanjaro. Det var den bästa känslan, även om jag var hårt drabbad av höjdsjuka. Vi stod 17 personer på toppen samtidigt och gav highfives och kramar. Aldrig har jag känt ett större sammanhåll! Jag lyckades få det klassiska fotot framför Uhuru Peak-skylten och bevittnade att ett par i gruppen friade till varandra, innan jag så snabbt som möjligt skulle ner igen på grund av höjdsjukan.
Nedstigningen gick snabbt, och inte långt efter att jag stod på toppen, var jag tillbaka i campen. Det var helt orealistiskt att man just hade varit på Afrikas högsta punkt.

 

 

 

Dag 6

Sista natten på berget spenderades i Millenium Camp. På morgonen sa vi farväl och STORT tack till våra oumbärliga portörer, innan vi fortsatte ner till botten av berget. Vid lunchtid var vi nere vid gaten och kunde tacka av vårt Kilimanjaroeventyr. Den största upplevelsen i mitt liv och något som jag aldrig glömmer!
Stort tack till alla i min grupp, de duktiga guiderna och de coola portörerna! Jag skulle rekommendera Kilimanjaro till alla som kan och har möjlighet! Sätt igång och få en upplevelse för livet!

 

Till sist vill jag bara ge några råd och rekommendationer till resan:

1. KOM IHÅG SOLSKYDD! Den sista dagen på trekket glömde hälften av gruppen solskydd, eftersom fokus var på allt annat. Det resulterade i mycket röda ansikten med vätskeansamlingar och blåsor. INTE TREVLIGT!
2. Stå fast vid dina val. Både före och under resan finns det många beslut som ska fattas. Ska man ta höjdsjuka piller? Har jag tillräckligt med kläder? Borde jag ta malariapiller? osv. osv. Man kan snabbt bli påverkad av andras val, men man ska göra det som känns bäst för en själv.
3. Köp en bra skaljacka. Jag hade varit ute för att investera i en bra skaljacka, som för mig var helt oumbärlig på resan. Använde den nästan alla dagar, förutom den första dagen.
4. Träna inför trekket. Omkring 2 månader innan avresan började jag så smått att träna upp till trekket. Jag hade lagt en del timmar på stairmaster och löpband i mitt gym, vilket gav riktigt bra resultat på resan.
5. Gå in dina vandringskängor. Har du varit ute och köpt nya vandringskängor, är det viktigt att du får gått in dem ordentligt. Man rekommenderar att gå omkring 60-100 km i skorna innan man startar trekket.


Min packlista till Kilimanjaro:

Kläder för trekking och vardag: 
- 10 underkläder
- 2 set underställ (till trek)
- 3 t-shirts
- 1 varm tröja/cardigan (till vardag)
- 1 fleece (till trek)
- 2 par bekväma byxor/vandringsbyxor (till trek)
- 1 par tights – korta och långa
- 4 par vand socks (till trek)
- Halsduk
- Hatt
- Keps
- Handskar (ett par tunna och ett par varma!)

- 2 Handdukar (snabbtorkande)
- Sovepose för minusgrader (kan hyras!)

- Dunjacka
- Skaljacka (vind/vattentät)
- Regnbukser/överdragsbyxor

- Vandrestövlar! (måste gås in hemifrån)
- Sneakers
- Sandaler
- Gaiters (kan hyras)

Väska:
- Ryggsäck (ca. 60 L)
- Dagsryggsäck/hangbagage
- Midjeväska (till värdesaker)
- Cargo bag
- Regnslå för väskor

- Ett. Drybags
- Ett. Lakanpåse

Toalettsaker: 
- Tandborste
- Tandkräm
- Hårborste
- Schampo + Balsam
- Deo
- Rakhyvel
- Solskydd!!!
- Rensande våtservetter!!
- Desinfektionsmedel
- P-piller
- Makeup
- Läppbalsam!!
- Ett. Näspray

- Håndkøbsmedicin: Panodil, imodium
- Ett. Receptbelagd medicin: Antibiotika, malariamedicin, höjdsjuka tabletter
- Plåster
- Blåsplåster

Diverse:
- Kamera + laddare
- Mobil + laddare
- Powerbank!!
- Bok
- Multiadapter
- Hänglås
- Pannlampa!! + extra batterier
- Headset
- Solglasögon
- Camelbag/drickblåsa minst 2 liter!!
(kom också ihåg 2 flaskor till kokande vatten)
- Kuli penna
- Ett kortspel
- Bluetooth högtalare

Bältesväska: 
- Pass + försäkringsbevis
- Valuta
- Dankort + MasterCard
- Vaccin kort
- Kopia av pass